Arkiv för november, 2009

Nypriset: Ibland 20 000kr ibland 14 000kr för samma produkt!

26 november, 2009

Nypriser är alltid svåra då det är olika beroende på när och hos vem man tittar.
Här ska jag förklara lite vad man kan tänka på när det gäller nypriset och att det kan variera kraftigt för samma produkt.

Vad är t.ex. nypriset på Vincent sa-93?

Nypriset kan variera kraftigt

Nypriset kan variera kraftigt

ca 19 000kr var nypriset 2007-2008.  Ca 14 000kr mellan 2008-2009 och nu ligger nypriset på 15 000kr.

Vi brukar uppge det senaste nypriset och tycker det är mer relevant(t.ex. fick Vincent sa-93 just 15 000kr i nypris), men vissa prylar har ett nypris på X i utomlandet och 2X i Sverige och då brukar vi ta det svenska priset. Köper du dessa i utlandet brukar du ju ändå åka på tull, moms och frakt., så nypriset i utlandet är inte rättvisande anser vi.
Ta t.ex. Dared Audio som har en ”dollarkurs” på 12kr, mot den riktiga á 7kr. D.v.s. kostar en produkt runt 1000 dollar i nypris i utlandet brukar den kostar 12 000kr i nypris i Sverige. Egentligen ”borde” det vara 7 000kr enligt riktiga dollarkursen. I ett sådant fall kommer vi dock sätta 12 000kr för det är i Sverige vi främst verkar.)

Vidare kan man hävda att även utförsäljningar är ”nypriser” t.ex. en firma som är på väg i konkurs och säljer ut en produkt som kostar 20 000kr för 10 000kr. Då hävdar vi fortfarande att nypriset är just 20 000kr, framförallt eftersom övriga butiker fortsätter sälja den till ordinarie nypriset 20 000kr.

På grund av djungeln av nypriser så kommer vi alltid hamna i situationer där det finns många olika nypriset. I många fall är alltså nypriset både 14 000kr och 20 000kr rätt, beroende på många faktorer:

-      Vilket år avser nypriset?

-      Vilken företag avser nypriset?

-      Avser nypriset någon som rear ut?

-      Vilket land avser nypriset?

Vi själva försöker välja det senaste nypriset vi anser är ett ordinarie nypris. Ibland hittar vi inte nypriser i Sverige och då gör vi om de utländska priserna till svenska enligt ”HiFi-kurser”, d.v.s. inte enligt den monetära valutakursen utan den kurs vi uppfattar tillverkaren använder sig av.

För den som tycker nypriser är viktigt rekommenderar vi att man själv titta noggrannare på det hela genom att t.ex. googla, eller frågar oss.
Vi själva tycker dock inte nypriset är intressant när man köper HiFi, mer intressant är det faktiska priset och prestandan.
Mer konkret, hellre köper jag en produkt för 5 000kr som haft ett nypris på 8 000kr och låter bättre än en produkt som haft 25 000 i nypris, men ”bara” kostar  6 000kr idag. Hur skulle du göra?

//Thomas VD REHIFI.SE

Köpenhamnsmässan Del 3: Gimmick time!

23 november, 2009

Delen som gav mig ett sjujädrans lock på örona! Under mässans gång kunde man höra ett periodiskt och ganska störande högt brummande. Självklart sökte sig Team Rehifi dit för att undersöka oväsendet. Mitt i mässans hall ställde Earthquake Damage (odiskutabel vinnare inom tuffast namn). Inga kjoltyg var det här inte, det var så maskulint det kunde bli. Här var det BAS som gällde för hela slanten.

Holees 15" av Earthquake Damage 15000kr

Holees 15" av Earthquake Damage 15000kr

Men var kom då det fruktansvärda brummet ifrån? Från en subwoofer såklart men tillhygget till den var gjord i sann gimmick anda. De hade parat den med en platta och en Quake 10.0 ”bass-shaker” som man ställde sig på. Ett väldigt enkelt koncept, shakerna vibrerar i sync med subwoofern. Det kändes helt klart och masserade fötterna på ett klart godkänt sätt. Däremot blev man nästan döv att stå nära själva subwoofern när denna drog igång, ingen behaglig upplevelse direkt.

Quake 10.0

Quake 10.0

Team Rehifi on tour: Köpenhamnsmässan 2009 Part 2.0

20 november, 2009

Del 2: I ett glashus fullt med guld och förhoppningar – Perfect Eight

En glänsande översikt

En glänsande översikt

expotjejperfecteight

Perfect 8's Expo-tjej

På vår högst intressanta resa genom High End rummen stötte vi på mässans enda expo-tjej! Det visade sig att hon vaktade ett rum fullt med glas och guld. Vi gick in och blev snabbt bemötta av två svenskar som tog oss på tour de Perfect Eight

De är ett relativt ungt svensk företag som grundades för ca. 10 år sedan och är huvudbaserade i Linköping. De lanserade sina första ”unika” högtalare för fem år sedan. Design och eklusivitet är deras ledord. Med andra ord lyx i överflöd.

I rummet finner vi högtalare som mycket riktigt ser ut att vara som de hävdar ”Sculptures of glass and gold”.  De andra produkterna som har hjälper till är representerade av Ypsilon och Audiostone. Göran Rydqvist (Vice president of Marketing) börjar smörja in säljmaskineriet och fullkomligt bombarderar oss med tekniska detaljer om varför detta är the shit. Men lite guldkorn lyckades vi snappa upp allt!

Göran studerar sina högtalare

Göran studerar sina högtalare

Detta är inte högtalare främst för High-End entusiasten. Göran – som är gammal musiker -  poängterar att deras kunder mest består av kvinnor med mycket cash och som kanske inte är speciellt insatta i audiofilernas värld.  Sedan bytte han växel och började trycka mer på ljudet istället då påståendet ”högtalarna kan prestrera 134db rent ljud från tre meter”. Det är ju verkligen en bedrift och vi ställer oss väldigt skeptiska.

När de väl började spela på dem. Körde de en blandning av det vanliga d.v.s mer Celine Dion (yippi!). Stort plus var att det ”plötsligt” kom in en man med en bebis och då bytte representanten till barnvisor. Jag tyckte de lät bra men inget fantastiskt. Mina kollegor var lite mer hårda ”det distar för mycket och den klipper av vissa partier helt och hållet”. Alltså inget toppbetyg.

Konceptet är inte unikt. Det finns glashögtalare sen innan, men detta är troligtvis de snyggaste som har gjorts i denna kategori. Dessutom är prislappen (uppmot 250000€ för hela paketet) lite väl saftig för det ljudet som de kan leverera. Det kostar men det smakar inte speciellt mycket. Vi hoppas dock att de lyckas med sin försäljning för man har alltid en viss hejaranda när det gäller personer från samma land och alltid kul med att de försöker tilltala en ny målgrupp. Det är hög tid att kvinnorna bryter sig in i audiofil träsket!

Focus högtalarna. Går på 65000€ paret.

Focus högtalarna. Går på 65000€ paret.

Team Rehifi on tour: Köpenhamnsmässan 2009 Part 1.0

19 november, 2009

Vi på Rehifi.se spetsade örona för Köpenhamns HiFi & Surround 2009. Humöret var på topp och vi var spända över vad Nordens största Hifi mässa kunde erbjuda. Vi kom hem nästan lika glada men med en del reservationer. Nedan tänkte jag dokumentera vad som föll oss i smaken och även det som skulle behöva förbättras.

Mässan var belägen i Scandic Hotel och var på tre plan. Första plan var uppdelad i stora konferenslokaler och de andra i hotellrum.

Zensati/Ortofon/Magnepans rum ”Zensati Ballroom:

Rehifi.se

Team Rehifi lyssnar noggrant på Michael Fremer. Obs. Magnepanerna i bakgrunden

Väldigt trevligt rum fyllt med schyssta skivspelare och någon gubbe som höll i ett seminarium. Men ja just det gubben var ju ingen vanlig en direkt. Utan självaste audiofilernas audiofil – Michael Fremer ”Stereophile Magazine”. Michael delade charmigt med sig av tips hur man själv kan reparera och fräscha upp sina vinylspelare. Väldigt matnyttigt men tyvärr så drog det ut lite väl mycket på tiden (en timme).

Däremot efteråt oj oj oj. Magnepan 20.1 (tillverkarnas bild, nytagen?) magnestathögtalare fick visa vad de gick för. Och det lät helt magiskt med sitt luftiga och öppna ljud. Det var som om de försvann in i rummet! Jag kanske är lite partisk eftersom musiken som valdes var från Vangelis: Soil Festivities LP (samma snubbe bakom Blade Runner soundtracket!). En otrolig befrielse att höra något annat än Celine Dion-esque musik som missbrukades flitigt i de andra rummen. Definitivt mässans stora överraskning.

Del 2 ”I ett glashus fullt med guld och förhoppningar – Perfect Eight” följer snarast…

//Max ”The Rookie” REHIFI.SE

Hedlundhorn – Högtalaren med låg WAF-faktor men hög känslighet

13 november, 2009
Så här ser ett klassiskt Hedlundshorn ut

Så här ser ett klassiskt Hedlundshorn ut

För alla er där ute som älskar lite udda skapelser så varför inte satsa på ett par Hedlundhorn. Vi har haft äran att få äga ett par (med ett Lowther pm-6a element per högtalare) och en av de stora fördelarna med dem är att de brukar ha en väldigt hög känslighet. Vi drev dem med en Accuphase A-50 och när vi kom upp över 3 watt så började åtminstone jag få ont i öronen. En del entusiaster menar att tack vare hornet slår 8″ elementet ungefär som en 15″ bas. För egen del så var det imponerande att lyssna, men mycket mer än 10W spelade jag nog aldrig på dem och inte ens då kändes basen i magen.
Är du sugen rekommenderar jag att, som alltid när man köper tung HiFi, du först lyssnar. De tenderar att ha lite annan akustik än man är van vid, framförallt ett väldigt dominerande mellanregister. Om du dessutom har fru och bestämt dig för att köpa, ja då får det bli många rosor och mycket choklad för någon hög WAF-faktor har de då rakt inte med sina dryga 2 meter på höjden och en halvmeter på djupet.

//Thomas, REHIFI.SE

Malmömässan november 2009

6 november, 2009

Lite smått och gott från Malmömässan när REHIFI.SE invaderade och dissikerade utbudet.

Yamaha nyretro CD o förstärkare mid

Nyretro från Yamaha, bl.a. Yamaha cd-s1000 och Yamaha a-s1000. Man känner sig lite kluven inför nyretro vågen.  Men det är alltid roligt att se vart designen går, dock så känner vi oss mer hemma med riktig retro d.v.s. äkta vara!

Dynaudio 500000kr mid

Riktigt monster från Dynaudio. Alltid kul att se högtalare som passar oss vanliga dödliga. Endast 500 000kr, så det är bara att slå till direkt!

högt kolfiberväv midTekniken går framåt. Här bjuds det på Heco the statement golvare. Notera väven på elementen.

michell engineering midMichell Engineering visar som vanligt upp sina top-of-the line och one-of-a-kind skivspelare. Påminner lite om denna som vi har inne i butiken.

michell_gyrodec_5320 våran mid

Tycker vår är snyggare men man kanske är lite färgad.