Arkiv för juli, 2010

Ljudkvalité: Spotify, mp3:or och vanlig cd-skiva.

26 juli, 2010

Är det egentligen någon skillnad i ljudkvalité och kan man höra den?

SACD för riktigt hög kvalité

Marantz SA-15S1 SACD

Cd-skivor har oftast kvalitén 44 100 samplingar per sekund med 16 bits. Det innebär att informationsmängden är 1411kb/s. (44,1×16). Spotify eller mp3:r har ofta 128kb/s,  11 gånger mindre, med tappad information och hårdare ljud som följd. Bättre komprimeringar och Spotifys premiumtjänst har 320kbit/s, ca 4 gånger mindre information.

Ännu bättre format

Utöver dessa format finns bl.a. SACD och DVD-audio som kan innehålla ännu mer information och som föredras av audiofilerna. Det vanligare SACD har en informationsmängd på 2,8kbits/s, ungefär dubbelt så hög som cd-skivans. Vad formatet framförallt gör är att det vidgar frekvensområden från cd skivans 20-20khz till 20-50 00hz och det dynamiska omfånget från 96db till 120db. Det innebär att skillnaden mellan det svagaste och starkaste ljudet kan vara hela 8 gånger !

Vad säger audiofilerna?

De riktigt intresserade märker direkt om det är dålig eller bra kvalité och föredrar givetvis det sistnämnda. Därför köper de inte sällan just dvd-audio eller SACD, men även lp-skivor. Vinylen har inte några ettor och nollor utan helt analogt ljud som inte alls har samma begränsningar. Många audiofiler brukar beskriva ljudet från en vinylskiva som ännu mer dynamiskt och varmare!

Olika kvalitéer.

Skivspelare: Obegränsad
SACD: 2 822kbit/s
Cd-skiva: 1 411kbit/s
Spotify premium: 320kbit/s
Vanlig mp3: 128kbit/s

Relaterat

Vad är bäst, Cd-spelare eller skivspelare?

Köpa skivspelare – Tänk på detta!

Koppla stereon med din mp3-spelare, mobil eller dator.

Digitalt + Gammalt = WIN!

//Thomas, VD REHIFI.SE

HIFI och Avlyssning – diskanten (3/10)

13 juli, 2010
Final 0.4 finns hos oss

Final 0.4 med en elektrostatdiskant som har den bästa linjära återgivningen. Det stora membranet gör att närvarokänslan blir påtaglig

Emit K sitter bl.a. i våra Infinity RS-6000

Världsberömda Emit diskanten med hög detaljrikedom

Diskanten är den del av högtalaren som spelar de högsta tonerna. Oftast sitter den överst i en högtalare och är inte mer än 2-3 cm bred. Dess svängningar är väldigt snabba och behöver inte innehålla så mycket energi, därför kan diskanten vara tämligen liten. Den spelar oftast någonstans från 3 000hz upp till där det mänskliga örat slutar höra, 20 000hz, men vissa högtalare kan spela ända upp till både 50- och 60 000hz.

Är diskanten viktig?

Diskanten är väldigt viktig för att få ett bra ljud då den bidrar till helheten, men det är inte helt lätt att göra den riktigt bra. Det kan finnas dyra högtalare som är bra på alla andra aspekter, men som lyckas dåligt med diskantåtergivningen. Ett litet knep man som tillverkare gör ibland är att när diskanten inte blir riktigt bra försöker man tona ner den och göra den mindre dominerande så att de övriga bättre aspekterna av högtalaren framträder mer.

Vad är den korrekta diskanten?

Som nämnts tidigare är smak personligt, men ska man gå in på vad som är den mest korrekta diskanten är det givetvis den som liknar det riktiga musikstycket mest. Den ska återge med mycket energi. Den ska finnas där och vara lätt att ta ut och lyssna separat på när man så önskar, men samtidigt smälta in och kännas som en självklar del av helhet när man lyssnar på all den rikedom som finns i stycket. En bra diskant benämner man bl.a. som mjuk, behaglig, upplöst, detaljerad, tydlig.

Dessa återgivningar vill man normalt sätt undvika.

Detta element sitter i våra Walsh Ohm F

Ett bredbandselement som spelar alla frekvenserna

  • Ljus diskant. Ljud mellan 3 000-6 000 hz , och uttrycket innebär att diskanten framträder för mycket i detta intervallet. T.ex. cymbaler som känns väl påträngande eller ”S” och ”che” ljud som framkommer alldeles för mycket.
  • Framåt. Detta är väldigt likt en ljus diskant, men upplevs också som torr, att den saknar rymd.
  • Vitt eller blekt ljud. Ett ljud som upplevs som lite tunt och frånvarande och man får anstränga sig för att urskilja de delar som borde vara självklara.
  • Hård, analytiskt eller metallisk. Här har vi ett ljud som påminner om när metall gnids mot metall. Ljudet upplevs icke följsamt och som vassa toppar istället för mjuka dalar.

Relaterat:

HIFI och avlyssning – konsten att beskriva vad man hör (2/10)

HIFI och avlyssning – Bli bättre på att lyssna 1/10

Så här fungerar ett element i en högtalare.

Så fungerar en högtalare

HIFI och Stereo till Festen? Tänk på följande

//Thomas, VD REHIFI.SE

HIFI och Stereo till Festen? Tänk på följande

9 juli, 2010

Vi säljer då och då festanläggningar och många undrar vad man ska tänka på.

Känsligheten lika viktig som watten!

Proson twin 2010: 94db/w, 325W och 1 200kr

En dyr högtalare behöver inte på något sätt kunna tåla mer eller ha en högre känslighet än en billig. Proson twin 2010: 94db/w, 325W och 1 200kr

Watten på en högtalare säger endast hur mycket effekt du kan belasta den med och att bara utgå från det är ungefär som att köpa en ny bil baserat på hur mycket bensin den maximalt kan förbruka. Ett minst lika intressanta mått är känsligheten (db/w) som berättar hur mycket ljudtryck du får ut per watt och detta har en stor påverkan. För varje 3db du ökar känsligheten kan du halvera effekten och behålla samma ljudtryck. Detta innebär att följande högtalare har samma ljudtryck förutsatt vi belastar dem med vad de maximalt kan hantera.

Känslighet/effekttålighet

93db/w, 37,5W
90db/w, 75W
87db/w, 150w
84db/w, 300w

Hög känslighet => billigare förstärkare

Ovanstående innebär att för att leverera samma ljudtryck(volym) med en högtalare som har känsligheten 84db/watt behöver du ha en förstärkare som kan lämna 300W, medan du för en högtalare med 93db/w endast behöver ha en förstärkare som lämnar minimala 37,5w. Behöver vi berätta att den mindre förstärkaren är mycket billigare att köpa?

B&W dm-604s3, 90db/W, 200W och 7 500kr

B&W dm-604s3, 90db/W, 200W och 7 500kr

Kontrollera följande för att inte skada stereon!

  • Se till så att förstärkaren aldrig har volymen mer än halvvägs upp om du spelar med cd-spelare. (Något högre om du spelar med MP3/dator), annars kan du skada förstärkare eller högtalare.
  • Kontrollera värmen genom att lägga handen på förstärkaren då och då. Bränner du dig så måste du sänka volymen eftersom du riskerar att skada förstärkaren.
  • Främsta orsaken till att du skadar en anläggning är att du har en för klen förstärkare som får jobba för mycket och kan då ta sönder diskanten.
  • Spela aldrig så högt att du märker att ljudet tycks förvrängas när du går över en viss volym, då är det antagligen någonting i anläggningen som inte orkar med som det ska och du bör sänka!
  • Ha aldrig vätska i närheten av varken högtalare eller elektronik

Relaterat:

Watten på en förstärkare – Hur jämför man dem åt?

Decibel – Snabbinformation

Så fungerar en högtalare

Köpa förstärkare eller receiver begagnad – Vad ska du tänka på?

Bästa högtalaren – Så hittar du din drömhögtalare!

//Thomas, VD REHIFI.SE

HIFI och avlyssning – konsten att beskriva vad man hör (2/10)

5 juli, 2010

För att bli bra på kritiskt lyssnande måste man också vara duktig på att förstå och kunna beskriva det man hör. Vi kommer här att ta upp hur olika man uppfattar ljudet , olika frekvensområden samt om helhetsintrycket för det man lyssnar på.

Vad är det du hör?

JBL LX-60

Spelar ljust och detaljrikt

Den svåraste aspekten av lyssnande är att kunna beskriva vad man egentligen hör. Precis som med ett vin eller en Whisky så behöver man bygga upp ett ordförråd som beskriver de olika nyanserna. Här kommer vi återigen in på träningen där man för varje gång man lyssnar och försöker sätta ord på de olika nyanserna man hört blir bättre på det. Du bör göra detta i kombination med att läsa expertutlåtande eller ännu bättre, ha en audiofil bredvid dig du kan prata med. Likt barnet som första gången lär sig ”gul anka” är risken annars att du precis som barnet pekar på en gul boll och säger ”gul anka”. Genom att då blir rättad och förstå att, ja den är gul, men det är ingen anka utan en boll, tränar man sig och kommer att utveckla sitt ordförråd.

Man har olika smak

Alla lyssnare uppfattar ljudet olika och har olika smak samt preferens. Detta är inte konstigare än att vissa gillar surströmming, andra gör det inte. Så medan någon kan tycka att det är extremt viktigt med ett ljust detaljrikt ljud, kan någon annan föredra ett mörkare och mjukare ljud. Om man då spelar på en högtalare i världsklass kommer de  inte att uppskatta den lika mycket.

Olika frekvenser

Luxman MQ-360

Rör spelar mjukt och varmt

Ett mänskligt öra kan uppfatta frekvenser mellan 20-20 000hz. Basen är de låga frekvenserna ner mot 20hz medan diskanten ligger mycket högre, upp mot 20 000hz. Det är de höga frekvenserna man har svårare att uppfatta på äldre dagar. En av de tydligare sakerna att förklara är just om vilken frekvens man pratar om:


20-40hz, Djupbas
40-80hz, mellanbas
80-160hz, övre bas
160-320hz, lägre mellanregistret
320-640hz, mellanregistret
640-1 280hz, övre mellanregistret
1 280-2 560hz, lägre diskanten
2 560-5 120hz, diskanten
5 120-10 240hz, övre diskanten
10 240-20 480hz, Översta registret

Helhetsintryck

En av de viktigaste aspekterna för ljudåtergivningen är helhetsintrycket. Hur bra balanserade  är egentligen högtalarna? Upplever du att t.ex. basen är överväldigande och låter mycket mer än vad den borde? Då pratar man om en basrik högtalare. Är det omvänt att man tycker att det är lite bas och att det känns som om det saknas något så pratar man om att ljudet upplevs som tunt. Känner du att diskanten är lite väl påträngande, kanske så pass att när du spelar så högt att du hör tillräckligt mycket av övriga register får du nästan ont i öronen av diskanten? Då pratar man om en väldigt ljus eller detaljerad högtalare. Kanske tycker du istället att rösterna verkar svåra att uppfatta och försvinner bort, då pratar man istället om att ljudet låter instängt. Ibland kan du uppleva att ljudet är väldigt närvarande, att det nästan känns som om artisten har tagit några steg närmare dig. Då brukar man prata om att högtalaren är väldigt närvarande och intensiv. Motsatsen, med en högtalare där man upplever att artisten och musiken försvunnit längre bort, så pratar man om att det låter frånvarande och distanserat. Du kan redan nu jämföra hur ett stycke låter på t.ex. din vanliga stereo med TV:n eller t.ex. bilstereon. Det är viktigt att lyssna analytiskt och försöka sätta ord på skillnaderna du upplever. Upplever du inte skillnader omedelbart, fortsätt lyssna för desto mer du lyssnar desto bättre kommer du att bli på att höra skillnaderna.

Relaterat

HIFI och avlyssning – Bli bättre på att lyssna 1/10

Så fungerar en högtalare

Ska man satsa på rör eller transistor?

Så här fungerar ett element i en högtalare.

Decibel – Snabbinformation

Slutsteg, varför ska man köpa det och vad är det?

//Thomas, VD REHIFI.SE

HIFI utomhus – går det?

1 juli, 2010

Nu är sommaren i fullt antågande och självklart vill du ha med dig musiken även om du är ute. Men går detta, vad finns det för risker och vad ska du tänka på om du ska köpa en anläggning att ha utomhus?

Kan man egentligen ha högtalare utomhus?

Att ha högtalare i uterummet är inga problem

Finns det bättre anläggningar att ha utomhus?

Elektronik mår aldrig bra av väta, medan högtalare klarar det bättre. En högtalare i trä  riskerar att svälla och pappmembran och gummi kan ta skada av väta. Därför utvecklas det speciella högtalare som klarar av utomhusklimatet bättre. Dessa kostar dock betydligt mer och vi tycker att det går lika bra att använda ett par vanliga.

Uterummet – Livslängden kan förkortas något

Att ha din anläggning i uterummet är inga större bekymmer då uterummet skyddar mot väta. I ett uterum kan det uppstå högre fuktighet och större temperaturförändringar. Detta kommer i ringa grad att förkorta livslängden. De flesta förstärkare, receivers och högtalare håller ofta över 30 år om de används kontinuerligt, så att du riskerar att förkorta livslängden något år är knappt märkbart.

Utomhus – Undvik fukt och regn

Elektronik tål ej väta

Att ställa en anläggning utomhus en fin sommardag när det är torrt är riskfritt. Däremot att ställa t.ex. ett par högtalare på fuktig mark kan få träet att svälla. Regnar det dessutom kan vattnet minska livslängden rejält och vitala delar kan ta skada. Därför avråder vi starkt från att ha högtalarna ute när det regnar. Är det ett måste så bör man försöka skydda dem så gott det går med t.ex. en presenning och visst kan de överleva många spelningar då…

Att ha elektroniken ute när det regnar är däremot direkt livsfarligt då det räcker med att få in någon droppe på fel ställe för att ta sönder anläggningen.

I korthet

  • Så länge högtalarna står skyddade (i t.ex. uterummet) går det bra med vanliga högtalare
  • Ska högtalarna klara väta bör du köpa speciella högtalare
  • Att ha högtalare i fuktiga miljöer kan förkorta livslängden något.
  • Elektronik bör inte stå alls där det finns risk för väta.

Relaterat

Köpa förstärkare eller receiver begagnad – Vad ska du tänka på?

Bästa högtalaren – Så hittar du din drömhögtalare!

Köpa HIFI smart– så här tappar prylar i pris.

Köpa skivspelare – Tänk på detta!

Vad är bäst, Cd-spelare eller skivspelare?