Arkiv för oktober, 2010

Tung HIFI som passar electro-genren

29 oktober, 2010

AMR LS-77

Det är alldeles utomordentliga tider på Rehifi. Vi har lyssnat på mycket under vår tid här i butiken och tyvärr är det så att ju mer man lyssnar på, ju mer sällan får man den där ”wow” upplevelsen. Jag själv är en stor fantast av electro-genren inom musik och det finns en förutfattad mening att man  då bara behöver ”dunka dunka”-högtalare kompletterat med ett PA-steg. Icke! Det är min mening att vid goda inspelningar fullkomligt dödar man all dynamik i låtarna och slutsatsen blir ett tråkigt och överkomprimerat ljud.

Då till det gällande. Nämligen högprestigemärket Abbingdon Music Research (AMR) . Vi fick precis in en uppsättning bestående av LS-77 (stativare), AM-77 (förstärkare), CD 77 (CD-spelare). Och än en gång kan man konstatera att man har fått sin kick! Stativarna producerar en makalös upplösning och transparens. Det blir nästan en övergång  från det noggranna HiFi till ren njutning. För när man sitter och ska utvärdera en högtalare, är alltid det bästa betyget när hjärnan slutar att recensera och bara ställer in sig på att njuta.

Och så till electron med AMR. Vi spelade en rad olika låtar bl.a. en remix av Röyksopp (feat björk) då visade det sig snabbt varför man kan lägga ut nästan 100000kr på en sådan utrustning. När sångaren gör sitt hör man att upplösningen är total, alla beståndsdelar bas, mellanregister och diskant samarbetar – utan att någon i det minsta lilla blir stört av varandra. Det är då, mina vänner som man sitter och drar på smilbanden i ren eufori.

Titta gärna på specifikationerna här för LS-77  (kolla hur djupt den går i basen!) :

Sensitivity (2.83V/1m in room):

• 87 dB

Long Term Power Handling (AES/RMS):

• 150 watt

Peak Program Power Handling :

• 600 watt

Impedance, nominal:

• 8 ohm

Impedance, minimal:

• 6 ohm

Frequency Response (in IEC Standard Room):

• 26Hz – 40kHz (+/-3dB)

Directivity Index (DI) 500-10KHz :

• 6dB (+/-3dB)

Low Frequency Driver:

• 24.3cm/10in diameter, 10cm/4in diameter voice coil

High Frequency Driver:

• 12cm/5in long isoplanar ribbon

Crossover:

• AMR OptiSlope® design (60 dB/octave)

Bass Enclosure Principle:

• Transmission Line Port ®

Colour:

• Champagne or Titanium

Dimensions (each of a pair):

• D by 25cm W by 49cm H by 31cm D

Arkivera dina LP-skivor!

12 oktober, 2010

Det händer att vi får en del frågor om hur man arkiverar sina lp-skivor på datorn. Det kan ju vara så att man ibland inte litar på att  skivorna håller fullt så länge som man vill. Därför tänkte jag i detta avsnitt  kort berätta om vilken metod som fungerar bäst, plus att det inte behöver vara så svårt för dig heller.

Eftersom de flesta LP-spelarna inte har en egen RIAA d.v.s.  en  förstärkning på sin ljudutgång så går det inte speciellt bra att koppla den till datorns linje in ingång. Om man är jättedesperat finns det en snabb fix och det är att man istället kopplar lp:n till mic-ingången i datorn, eftersom den kan sköta en viss del av förstärkningen. Det blir dock inte helt korrekt och därför kan jag inte rekommendera denna. Istället skall du använda ett försteg eller en förstärkare med phono-ingång. Då kopplar du vinylen till förstärkarens phono och sedan från denna använder du förstärkarens/förstegets-pre out in i datorns line in ingång.

Nästa steg är att använda ett bra inspelningsprogram, kriterierna för detta är ett  stabilt ständigt uppdaterat och med ett flertal equalizer möjligheter. Ett mycket kompetent program för detta är Audacity, det är dessutom gratis! På deras hemsida finner ni även en mycket bra guide för att använda programmet. Lite kort så ska man tänka på att justera ljudnivån på försteget/förstärkaren så att det inte börjar ”klippa” i VU mätarna på programmet.

Vill lägga in en varning angående USB-vinylspelare på marknaden. Vissa är bra men andra är av en aning mer tveksam kvalité. Det kan t.ex. innebära att dessa har en alldeles för dålig omvandlare av analog till digital signal. Något som ett ljudkort till datorn oftast överträffar.

HIFI och avlyssning – mellanregistret (4/10)

8 oktober, 2010

Mellanregistret är de ljud du hör som ligger någonstans mellan 120hz till 5 000hz och är det område som vårt öra är mest känsligt för. Detta beror troligen på att det är här du hör de flesta ljuden i vanliga livet. Exempel är den mänskliga rösten, prassel från löv, ljud från djur samt porlande vatten.

Mellanregistret är det viktigaste området

Infinity rs-4.5 med fyra mellanregister

Infinity rs-4.5 med fyra mellanregister

Eftersom vi människor är lärda att lägga mest uppmärksamhet vid just mellanregistret och det är just här rösterna finns är detta den viktigaste delen av högtalaren. Därför bör du aldrig köpa en högtalare som har kompromissat med detta. Gör du det  riskerar du att bli besviken och uppfatta ljudet som tråkigt, burkigt, frånvarande eller kanske filtrerat.

Ett bra mellanregister

När du har ett bra mellanregister framkommer rösterna på ett naturtroget och bra sätt. Du hör att det finns mycket energi, ljudet framkommer tydligt utan att på något sätt dominera intrycket. Stereoperspektivet är bra och det är en härlig njutning att lyssna. När du sluter ögonen så ska det känns som om artisten står där framför dig!

Så här kan du uppfatta ett dåligt mellanregister

Dali 15 med mellanregister som buktar utåt

Dali 15 med mellanregister som buktar utåt

  • Röster blir för påträngande. I vissa högtalare blir mellanregistret för dominerande och du känner hur de tar överhanden av upplevelsen.
  • Burkigt ljud. Det låter som om ljudet är förvrängt ungefär som om det framställs genom en burk.
  • Instängt. Rösterna är dova och låga och kommer inte fram på något sätt, du upplever det ungefär som om du har händerna framför munnen när du pratar.
  • Kornigt mellanregister innebär att du inte upplever mjukheten utan istället en kornighet.
  • Utstickande toner. På grund av dålig konstruktion kan du ibland ha mellanregister där speciella toner förstärks extra mycket vilket för en audiofil kan upplevas som väldigt irriterande.
  • Färgade röster innebär att du inte upplever rösterna alls som naturliga utan att de har blivit filtrerade och framkommer med en annan nyans än vad du kan förvänta sig.

Relaterat:

HIFI och Avlyssning – diskanten (3/10)

HIFI och avlyssning – konsten att beskriva vad man hör (2/10)

HIFI och avlyssning – Bli bättre på att lyssna 1/10

Så här fungerar ett element i en högtalare.

Så fungerar en högtalare

//Thomas, VD REHIFI.SE

Luxman M-6000 High-End Raritet

5 oktober, 2010

Luxman är ett japanskt märke som öppnade upp portarna 1925. Många av oss kanske redan känner till dem, och om inte så är det hög tid att bekanta sig med supermärket som är ett av de äldsta Hifi märkena. För att göra en liknelse,  de är ganska lika Mcintosh fast i en annan region.

Luxman M-6000. Tack till Vintage-Audio

Det som gjorde Luxman speciella var att de ansåg att b.la. komponenterna då för tiden var alltför dyra. Företaget bestämde sig  för att istället för att köpa in färdiga komponenter så kunde de göra dem bättre och billigare själva.  Det visade sig vara ett vinnande koncept eftersom de samtidigt noggrant värnade om att kunna leverera ett öppet, dynamiskt och varmt ljud.

När Luxman skulle fira 50 års jubileum  bestämde de sig för sitt riktigt seriösa intåg på HiFi markanden.  År 1975 fick en ingenjör uppdraget av Luxman att skapa det absolut bästa slutsteget utan några kompromisser. Namnet på honom var Tim de Paravinci – ägare av E.A.R (Esoteric Audio Research). Slutresultatet blev en 55 kg:s bastant pjäs på hela 2*300watt!  Luxman M-6000 var här.

M-6000 är nu idag en extrem raritet att hitta på marknaden. Det talas om att endast 15 exemplar såldes av denna i England.  Kritikerkåren är blandad över vad den kan leverera i ljud, många snackar Luxmans mantra med öppenheten, dynamiken och värmen. Andra späder på att detta kanske är det slutsteget som är varmast av alla – utan att använda sig av rör, m.a.o. passar de perfekt till vassa högtalare,  Och för att göra lite shameless product placement så har vi ett exemplar inne. Men vi reserverar oss för att göra ett utlåtande så länge. Det kommer efter att vi har lyssnat på den i lugn och ro och med rätt elektronik.

Specifikationer Luxman M-6000:

- Uteffekt 300 watt minsta kontinuerlig per kanal, i 8Ω laster, från 20Hz till 20kHz, på högst 0,05%
- Totalt hamonic förvrängning (8Ω 300W, 60Hz: 7kHz = 4:1) inte mer än 0,05%
- Frekvensomfång 5Hz-60.000Hz (± 1 dB)
- Signal-brus-förhållande (IHF, A-vägd, ingång kortsluten) bättre än 100dB
- Ingångskänslighet 1,25 V
- Dämpfaktor (8Ω) 100
- Energiförbrukning 150VA (vid ingen signal), 1.3KVA (vid 8Ω laster maximal uteffekt)

Mått 570 mm (B) x 425mm (D) x 220mm (H)
Vikt Net 52kgs

Äntligen har vi fått in den!

HIFI Monstrenas tid

1 oktober, 2010

I detta avsnitt tänkte jag ta mig tid och skriva lite om receivrar. Och för att vara specifik epoken som skulle omdefiniera vårt hifi-arv. En  tid då mantrat ”bigger is better” verkligen fick bevisa sin innebörd.

Året var 1979. I high end sfären var amerikanarna och européerna regenter på marknaden, Men japanerna hade legat på lur och nu var tiden inne för att avslöja deras ess i rockärmen. Det var då Pioneer SX-1060 – världens första ”100 wattare” gjorde sitt intåg på marknaden och rätt som det var, var det nu Japanerna som styrde för audiofilerna.

Ett enkelt och tydligt koncept introducerades. Större, tyngre, påkostat, lyxigt och framförallt av alles mer kraft! Konkurrenterna stod med byxorna nere men fattade snabbt vinken för att överleva. Monsternas krig var här.

Dessa monsterreceivers hörde till flaggskeppen i tillverkarnas serier. Tanken var från tillverkaren att introducerade man en sådan anmärkningsvärd maskin skulle detta lyfta samtliga modeller ur serien.

en mycket nöjd man med sin stacke monsterreceivers

Anmärkningsvärda ”milestones” ur denna epok  är när 1979 Matshusitha släppte Technics SA-1000 som låg på hela 330RMS/ch och det ryktas även att Hitachi till och med överglänste detta prestigevärde,  med deras Hitachi SR-2004 som låg på hela 400RMS/ch.  Storleksmässigt var det Rotel RX-1603 som stal scenen.

Eftersom komponentvalet var noggrant gjort och att man inte snålade på något var dessa receivrar enormt fina i sitt ljud – vilket ej är en överdrift.

En av våra maskiner ur eran

Monsternas tid var över ca. 1984. Nuförtiden är det tyvärr så att att man ser mindre av dessa receivrar på marknaden. Saken är ju den att ju äldre de blir och framförallt ju mer fraktade, så börjar detta hifi-arv försvinna. Men ack så värdefulla!

Info och bild är hämtat från hifi-museum.com

/Max Rehifi.se