Arkiv för februari, 2011

James B Lansing – En av hifi historiens giganter

22 februari, 2011

En av hifi-historiens kanske viktigaste personer James B Lansing föddes 1902 i Greenridge Illinois. James började redan i tidig ålder bygga och konstruera elektronik, bland annat ska han ha byggt en radiosändare som störde amerikanska militärens arbete, vilket gjorde att dem sökte upp honom och beslagtog radiosändaren.

Innan James gav sig in i hifi-branschen jobbade han som bilmekaniker.  James första möte med Hifi-branschen var som anställd på företaget Baldwin loudspeaker company i staden Salt Lake City, det var vid denna tid han mötte den framtida medarbetaren Ken Decker.

James och Ken Decker startade vad som skulle bli Altec Lansing 1927, men företaget fick ekonomiska problem efter det att Ken Decker dött i en flygolycka 1939. Lansing Manufacturing köptes upp 1941 av företaget Altec Service Corporation och fick till slut det välkända namnet Altec Lansing. I köpekontraktet ingick att James skulle fortsätta leda företaget i ytterligare 5 år.

JBL 240 ti var den näst största högtalaren i ti-serien som anses vara en av JBL höjdpunkter.

Direkt efter det att kontraktet gått ut 1946 slutade James för att istället starta upp ett nytt företag ”James B. Lansing Sound Incorporated” som senare blev känt som JBL.

Tyvärr kom resterande del av 40 talet innebära både ekonomiska och personliga problem som James fick brottas med. Till slut blev det för mycket och James  tog sitt liv den 24 september 1949.

Företaget JBL kom däremot att leva vidare och är idag ett av de absolut tyngsta namnen i branschen. Företaget är berömda bland annat för sina studiomonitorer och horn.

Några av höjdpunkterna från JBL är Everest, K2 och Ti-serierna.

/Carl
Infinity 40 år av välljud

Accuphase Japans främsta high-end tillverkare

Begagnade högtalare – vad ska man tänka på när man köper?

Dynamiskt komprimerad musik – ett problem i Hifi-anläggningen

15 februari, 2011

Exempel på dynamisikkomprimering

Ett av dagens kanske största problem och framförallt vad det gäller digitalavspelning av musik är den dynamiska kompression som hela tiden blir allt mer populär. 24 bitar och 192 KHz i alla ära men om musiken redan förstörs i studion och av dess personal så hjälper inte all högupplöst teknik i världen. Vad innebär dynamisk kompression? Jo kortfattat kan man säga att det är ett sätt att höja medelnivån på musiken genom att öka ljudet på de tystare partierna och sänka på de starka dynamiska utbrotten. Varför använder man sig av dynamisk kompression? Anledningen till detta är framförallt att musiken vid en första avlyssning låter starkare och fångar din uppmärksamhet, samt att dagens allt för dåligt påkostade anläggningar i form av t.ex. laptopens inbyggda högtalare inte skulle klara av att återge de starkare partierna, om medelnivån skulle vara på samma volym som den komprimerade musiken. Det saknas helt enkelt så kallat ”headroom”.

En skivspelare ger en tillgång till enorma mängder musik fri ifrån dynamisk kompression.

Ett typiskt exempel på komprimerat ljud är TV-reklamen eller reklamradion (som är mer komprimerad än SR). När den komprimerade musiken sedan spelas upp i en riktig hifi-anläggning uppstår istället problem. Musiken upplevs som platt och ansträngd och riktiga utbrott t.ex. ett trumanslag dränks i det andra ljudet. Musiken kan i värsta fall bli olyssningsbar. Vi på Rehifi stöder kampen mot dynamisk kompression och anser att musiken ska produceras så bra och naturtroget som möjligt, inte för att passa kommersiell radio  eller enbart dåliga datorhögtalare. Det finns ingen anledning att musik ska låta sämre på 2010-talet än under 50-60-talet men tyvärr är det fallet allt för ofta. Relaterat: Spotify mp3 skillnader på ljudkvalitet

Oxid hifin och välljudets fiende

10 februari, 2011

Ett av dem vanligaste felen och problemen med elektronik och framförallt förstärkare är oxidering av olika kontaktytor, och framförallt dem vi hittar i potentiometrar och omkopplare.

En potentiometer kan sägas vara ett variabelt motstånd, precis som kranen i badrummet bestämmer den vad som ska släppas igenom och vad som inte ska det. En vanlig volymkontroll (med två slut lägen d.v.s. inte en digital) är ett utmärkt exempel på en potentiometer.

Oxid är en beläggning som bildas när metall reagerar med syret i luften, oxiden leder strömmen mycket sämre än det ursprungliga materialet (koppar).

Det vanligaste symptomet vid oxid i potentiometrar är sprakande vid användning samt eventuell obalans och ljud som släcks ut vid vissa lägen.

En av våra äldre förstärkare. Vi rensar alltid våra apparater på oxid när det behövs.

Oxid bildas över tid vilket innebär att det främst är i äldre apparater som oxidering är ett problem.

Oxiden går att få bort med olika oxidlösande medel, vill du inte ge dig på att göra det på egen hand erbjuder vi på Rehifi tjänsten att gå igenom din apparat och rensa den på oxid för 600 kronor, något som jag personligen anser ger ett lyft som t.ex. en kabel aldrig kan komma i närheten av och till och med kan rädda en apparat som man redan dömt ut som trasig.