Arkiv för april, 2011

Fint besök på REHIFI.SE

28 april, 2011

Idag kom det som vanligt ett antal paket levererade till butiken. Det är alltid lite spännande att se vad det är i dem.
Tyvärr är det kanske inte alltid så jättekul saker, åtminstone inte för en vintagenörd som mig.
Men idag var det annorlunda. På några av paketen stod det export. Det var uppenbarligen något utöver det vanliga.

I paketen fanns de legendariska för och slutstegen Sansui C-2301 och B-2301. Riktiga monstersteg.
Tillsammans väger dem in på knappa 60 kg och över 20 av dem är försteget! Kanske inte helt ovanligt i en värld full av
Krell, Audio Analouge Maestro och Audionet, men 1983 var det ganska extremt. Och som vanligt när det gäller Japansk hifi
så är kilona placerade där de gör nytta, inte som fastsatta blyvikter i botten eller annat trams som man ibland kan se.

Nypriset i Sverige 1986 var 62 000 kronor och frågan är hur många som egentligen såldes här om ens något.

Förstärkarduon har i eftermiddag stått och spelat både ifrån vår Squeezebox och DCS delius men även vår
Acoustic Signature Final. Och ljudet var precis som man kunde förvänta sig, fantastiskt.

Tyvärr måste jag meddela alla er som nu sitter i köptankar att detta setet redan är sålt, men misströsta inte vi kommer
snart att ha ytterliggare ett C2301 samt det mindre slutsteget B2101 till salu.

Equalizern – bortglömd, och förlöjligad

dCS verdi la scala och dCS delius – Hifi teknik i kulturens tjänst

Luxman M6000 high-end raritet

HIFI butiken i Hjärup har fått en ny look och Spotify

26 april, 2011

Vi har ju inte berättat speciellt mycket om vår butik i Hjärup. I detta inlägget tänkte jag introducera två nya ”uppgraderingar” som vi har utfört för att du som kund skall trivas ännu bättre samt att du får större valmöjligheter.

Spotify: Vi kan inte alltid kräva av dig att du tar med en CD-skiva själv, och hur mycket vi än samlar på oss CD-album kanske vi just missar dina favoriter. Därför har vi nu i vårt MID-END rum kopplat på Spotify Premium. Kvaliteten på komprimeringen är 320Kbps vilket ger en bra nära CD-kvalitet. Snart kommer vi även att koppla på en DAC till vår dator för att göra ljudet ännu bättre. Men utbudet är som du säkert känner till stort på musiktjänsten.

I vårt High-End rum är det fortfarande vår squeezebox med just nu Delius DAC:en där det levereras i FLAC format, alltså exakt en avbild av CD-kvalité. Kanske inte lika stort register som Spotify men fungerar för de flesta.

Så här ser det ut nu i vårat MID-END rum

Ny Design: Vi tog in en designer som hjälpte oss med att måla om och skaffa nya möbler. Strukturen i butiken är avsevärt bättre nu för dig som lyssnar och looken är modernare.

Kom gärna med synpunkter på vad vi kan förbättra ytterligare! All form av kritik är guld för oss!

MVH

Max Jönsson  REHIFI.se

RELATERADE LÄNKAR:

Ljudkvalité: Spotify, mp3:or och vanlig cd-skiva.

Equalizern – Bortglömd, och förlöjligad

14 april, 2011

Equalizern var under 80-talet en populär produkt. En utbyggnad av förstärkarens tonkontroller. Men när hifin blir en allt mer special hobby och radiohandlaren börjar sälja dammsugare och tvättmaskiner försvinner dem nästan ifrån marknaden. Överhuvudtaget kom tonkontroller att representera något fult. Vissa apparater blev helt avskalade ifrån dessa reglage. Det kan jämföras med ett 70-tal då skillnaden på två försteg hos Marantz kunde vara antalet justerbara frekvenser.

Trots det så vet vi t.ex. en sådan sak som att örat har olika känslighet för olika frekvenser beroende på ljudvolymen. Med andra ord så är en rak frekvenskurva inte längre rak när den har upptagits av dina öron om den spelas upp vid för låg eller hög volym. Förr fanns ofta en knapp/funktion kallad loudness som skulle kompensera för detta. Jag ska vara ärlig och berätta att hemma hos mig används aldrig loudness eller tonkontrollerna, och skulle det någon gång hända spelar jag elektronisk musik på en fest.

Men nu har det tro det eller ej kommit in en equalizer i anläggningen där hemma. Från början då det var en ”cool” apparat, men sakta men säkert kom idéerna om det inte gick att kanske kompensera lite för den allra lägsta basen där mina Magnepan inte riktigt kan leverera. Jag höjde nivån med ett par dB och resultatet blev häpnadsväckande bra. Visst det går lite extra effekt åt att kompensera för den dåliga känsligheten i djupbasen men oftast använder jag inte i närheten av de 300 watt som min förstärkare levererar.

En fin grafisk-equalizer ifrån Sansui.

Ett billigt tips är helt enkelt, var inte rädd att använda tonkontrollerna, loudnessknappen eller varför inte pröva en enkel Equalizer. Vi har oftast ett gäng inne till rena struntsummorna.
Eller för ännu bättre precision köp en parametrisk-equalizer.

Dynamiskt komprimerad musik – ett problem i Hifi-anläggningen
Hifi – Ett nördigt apparatintresse, eller en musikälskares längtan att komma nära musiken.

HIFI Kenneth utvärderar de mytomspunna AMR

7 april, 2011

AMR AM 77 - Vi har den inne. 35000kr

AMR AM 77 – lever på laster

En förstärkare som vaknar till när det behövs som mest. En våt dröm för alla som svurit över tungdrivna högtalare, och aldrig fått det att lossna med era Infinity Kappa eller B&W 802or.

På papperet kan vissa fakta och siffror verka förföriska men det är inte alltid det funkar som det var tänkt. Här kan det nästan sägas vara tvärtom. Det här med motkoppling för att minska distorsion är en på papperet jättebra grej, medan det i praktiken blir som en hund som jagar sin egen svans. Löser vissa problem men skapar andra. Ja smart att låta signalen gå runt och komma tillbaka för analys, men det sker med fördröjning så kompensationen som skickas ut kommer till rätt plats fast vid fel tidpunkt. Tidsfelet är uppfunnet. För att minska det kan man göra ”testbanorna” kortare och därmed komma mer i fas. Ett annat sätt som AMR valt är att helt enkelt strunta i motkopplingen och få bättre timing. Det kräver då att förstärkaren får jobba med lite mer effekt och det anser man på företaget vara bättre rent ljudmässigt.
En annan lite speciell egenskap är att man valt att göra en ”hybridförstärkare”. Iden är att ta det bästa från transistortekniken och para ihop med rörens fördelar. Kortfattat – bättre bas och varmare mellanregister/diskant.

Att detta dessutom är en mångsidig musikmaskin är ett stort plus. Använd den som den är som en integrerad förstärkare eller som försteg. Eller varför inte brygga den och få ut 400 watt? Fast då behöver du ju två för att kunna spela stereo. Men du kan fortfarande använda försteget, så det behöver du ju inte skaffa något. En ovanligt genomtänkt konstauktion att växa i.

Allt detta har man byggt in i en låda som närmast påminner om ett stridsvagnshinder i sin framtoning. Den är oerhört kompakt, tungt och välbyggt – som allt annat från AMR. Man kan misstänka att design och utvecklingsavdelningen befolkas av stridsvagnsfetischister.

Detta var ovanligt mycket tekniksnack för att komma från mig, men jag kände att det var motiverat i det här fallet.

När man ska lyssna första gången efter att ha släpat upp 35 kg förstärkare på sin hifibänk blir man först besviken. I manualen står det att den behöver mellan 24-48 timmar i standby läget innan den börjar låta ”stabilt”. Det stämmer, så låt det ta den tid som behövs, det är värt det.
När man sedan börja lyssna (efter uppvärmningen) blir man rikligen belönad.  Musiken flödar fram och man rycks med i rytmen. Det är inte på något vis analytiskt ljud, eller ansträngande bara väldigt medryckande.
Det vore kul att testa med två stycken förstärkare ställda i monoläge och se vad de kan göra med ett par B&W Nautilus 802.


UPPDATERING
:
Jag var tvungen att prova hur AMR klarade sig som ren förstärkare med mitt försteg från Kora. Det blev en rejäl överraskning, nu klaffade allt helt perfekt och det absolut bästa från två världar blandades i en aptitlig mix. Med mitt triodförsteg och hybridtekniken i slutsteget fanns all kraft jag kunde drömma om – parad med finliret hos rören släppte musiken loss ordentligt med alla nyanser tydligt framträdande. Jag har verkligen fått något nytt att tänka på för detta är en vinnande kombination.

Omdöme
Plus

·    Mångsidig
·    Medryckande
·    Välbyggd

Minus

·    Kräver sin last, passar inte med alla högtalare

Försteg     Kora Crescendo
Högtalare    Cadence Amaya
Kablar     Bertramaudio signal och högtalarkabel, Jorma digitalkabel

Kenneth @ROCKSOLIDAUDIO

Hur det är att samarbeta med REHIFI.SE som student

7 april, 2011

Projekt på REHIFI.SE – så här tyckte studenterna.

REHIFI.SE intervjuar Erik som tillsammans med, Cecilia, Emil, Martin och Sebastian gjorde ett CSR arbete för REHIFI.SE. Tillsammans besitter de en väldigt gedigen kunskap, då de läser vitt skilda program så som Ekonomi kandidat, Politices kandidat och lärarutbildning.

Erik, hur kom det sig att ni valde REHIFI.SE?
Jo, allt började vid en gästföreläsning 2007. När Thomas (REHIFI.SE:s VD) höll en presentation av det dåvarande Repsam som senare blev REHIFI.SE. Mycket intressant företag tänkte jag för mig själv. Sedan dess har jag följt REHIFI.SE:s spännande tillväxtutveckling. Av skolan fick vi i uppgift att göra en konsultrapport. REHIFI.SE kom som ”top-of-mind”. Thomas Jönsson nappade snabbt på idén och vi började så smått med en ”brainstorming” av idéer av vad vi kunde arbeta med. Efter en lång utläggning över en lunch, på kniv och gaffel på Caroli i Malmö som REHIFI.SE bjöd på, kom vi fram till att jobba med CSR (Corporate social responsibillity). Eftersom Thomas, som själv en gång varit student i Lund, har stor erfarenhet av studentprojekt visste han att vi skulle lära oss mer om vi arbetade praktiskt istället för teoretiskt. Det praktiska arbetet resulterade i en kundundersökning som gick med ut i det senaste
nyhetsbrevet.

Vad resulterade detta i för REHIFI.SE?
Jo, bland annat så kommer det att ändras på hemsidan för att kunderna lättare ska kunna få reda på allt som REHIFI.SE faktiskt gör för miljön. Ett annat exempel är detta blogginlägg. Mer förslag är på gång som vi hoppas kunna presentera snart. Dessutom fick REHIFI.SE mycket bättre kännedom om sina kunder och deras önskemål genom undersökningen. Förhoppningen är att REHIFI.SE lyckats genomföra de flesta av dessa förbättringar under året!

Något som detta lät 2000ggr bättre enligt Erik

Vad lärde du dig Erik?
Att det är stor skillnad mellan ljud och ljud, REHIFI.SE:s provanläggning var ungefär 2 000 gånger bättre än vad vi själva och andra studenter jag känner har råd med. Att arbeta praktiskt och verkligen jobba proffsigt med agendor och tidsbestämda möten för att passa Thomas hårda schema har också varigt lärorikt. Vi lärde oss även att utforma enkäter och utvärdera alla dess komponenter. Sist men inte minst så har vår generella kunskap om CSR och hur företag praktiskt arbetar kring det ökat markant. I vår utbildning ligger CSR delen på det teoretiska planet och det var en utmaning för oss att plocka ner teorin till ett praktiskt handlande.

Skulle du rekommendera andra studentgrupper att arbete med REHIFI.SE?
Absolut! Att jobba tillsammans med Thomas var mycket intressant. Enligt mig så handlar det mycket om ”access”, hade man som student arbetat med ett storföretag i en hård konkurrens så blir just tillgången till nyckelpersoners tid och material svårt. Thomas hanterade allt perfekt då han nästan alltid var tillgänglig via mail och SMS när man hade någon fråga eller bara ”bolla med material” (som tex. utformningen av enkäten).
Vi i studentgruppen tackar Thomas och REHIFI.SE för deras generositet och samarbete! Nu väntar vi spänt på hans reaktion på vår konsultrapport angående CSR.

REHIFI.SE tackar det ödmjukaste för studenternas insats och tyckte det var jätteroligt att få äran att jobba med dem!

Thomas Jönsson & Max Jönsson